Uživanje u ruganju drugome, ismijavanju
drugoga, ponižavanju drugoga i drugačijeg spada uistinu u dno dna ljudskog duha
i uma. Kako bi se ti isti do sladostrašća razgaljeni pljeskači osjećali da se
njih ismijava, izruguje, ponižava, dehominizira i dehumanizira? Bili onda
pljeskali? Oduševljene postove na društvenim mrežama stavljali? Svaki čovjek
bio vjernik ili nevjernik ima nešto intimno i sveto, nešto što smatra da nitko
nebi trebao dirati ili iz toga praviti blasfemične prikaze. Osjećao bi se
duboko kao čovjek povrijeđen. Bez obzira na sve različitosti mislim da bi taj
osjećaj za granicu trebali njegovati u sebi. Ma kako osjećali potrebu ići do
kraja. Postoji nešto što se zove granica slobode izražavanja, nastupa. Kako se
god činilo nekima da granice u slobodi nema. Valjalo bi uvijek imati na pameti
da je moja sloboda ograničena drugim i poštovanjem prema drugome.
Ismijavati, rugati se, izvrtati satiri
drugoga pred istomišljenicima i nije neka hrabrost, ni drskost. Hrabrost bi
bila ruglu, satiri izvrgnuti one koji isto misle kao i ti. Izvrgnuti poruzi
svoje mišljenje, svoje stavove. I sve se to na koncu pretvara u blasfemiju. Za
koju lijepo kaže Chesterton: „Nova škola misli i umjetnosti nosi u sebi dah
drskosti, i svuda izbija u blasfemije, kao da je potrebna ikakva hrabrost za
izreći blasfemiju. Samo je jedna stvar koja zahtjeva stvarnu snagu da ju se
izgovori, a to je istina.“
Sloboda, osobito umjetnička postala je
mantra. Čitam: Mantra je zvuk, slog
ili grupa riječi koja ima sposobnost trasnformacije, od svijesti pa sve do
grube materije. Postoje opisi kako su veliki mudraci mantrama palili vatre i na
ostale načine mogli utjecati na materiju. Također postoje opisi kako su veliki
ratnici mantrama prizivali razna oružja sačinjena od raznih elemenata poput
vatre, vode, zraka… ponavljanje mantri naziva se japanje.... Hrvatski
mediji, političari i ini tvoritelji javnog mišljenja očito su dobri
poznavatelji Veda i vjeruju u čudesnu moć mantri i japanja. A sve s ciljem kako
kaže Chesterton: „Svaka od modernih fraza i ideala je smicalica samo kako bi se
izbjegao problem pitanja što je dobro. Skloni smo govoriti o
"slobodi"; to je, na način na koji se danas o njoj razgovara,
smicalica kako bi se izbjegla rasprava o tome što je dobro. Skloni smo govoriti
o "napretku"; to je smicalica kako bi se izbjegla rasprava o tome što
je dobro. Skloni smo govoriti o "obrazovanju"; to je smicalica kako
bi se izbjegla rasprava o tome što je dobro.“
Koliko ste često u uobičajenim svakodnevnim razgovorima čuli kako osoba, posebno osoba
koja nema nikakvih drugih argumenata, pokušava dokazati ispravnost svog stava
riječima poput: "Živimo u 21. stoljeću." Ili: „To je srednji vijek.“
Ponekad je zamoran taj govor o vremenu, napretku i slično. Vrijeme nije
argument za ispravnost ili neispravnost, dobro ili loše.
Preneseno na danas skloni smo, a kod nekih to
je već na granici histerije, tražiti ustaše, fašiste, udbaše, komunjare,
četnike, uhljebe, lijeve i desne. Oni koji se ne uklapaju u naše kalupe, a
svaki je kalup ograničavanje, dakle kada ne spada u naš ograničeni svijet,
bivaju sotinizirani, javno osuđeni, ismijani. Oni nisu ljudi, njima ćemo na
glavu umjesto U ili četiri S ili petokrake
staviti svinjsku glavu, u najmanju ruku. U potpunosti dehominizirati i
dehumanizirati osobu i sve ono što je toj osobi sveto. Zlo, dobro, istina ili
laž ne nose predznake lijevo ili desno. Ima ih i lijevo i desno i kod
vjerujućih i nevjerujućih.
Nisam zabrinut onima koji takve predstave
postavljaju ili izvode, više me zabrinjavaju ovi „ragaljeni pljeskaši“ i
oduševljeni twiteraši.
Nema komentara:
Objavi komentar