Pokušavam
doumiti zašto i na temelju kojih
argumenata mene kao vjernika, kršćanina, katolika, i ne samo mene, neke i sve
druge toga i takvog opredjeljenja, neki novinari, kolumnisti, takozvani
napredni uporno proglašavaju maloumnim, zaostalim, nekritičkim. Naprosto ne
stoji tvrdnja da su ljudi koji odbacuju bilo koji oblik vjerovanja kritički
raspoloženi, propitkuju kritički stvarnost, a mi vjernici kao nismo. Što bi u
konačnici značilo da su oni na višem stupnju evolucijskog razvitka, a ja i
ostali vjernici jedva da smo zakoračili u tu zonu homo sapiensa. Uistinu nitko,
makar sam propitkivao mnoge, nije mi mogao argumentirano potvrditi ovu tezu o višem
stupnju razvoja. Molio bih, pobogu da nas prestaju gnjaviti svojim kritičkim
umom i višim stupnjem razvoja. Od vjerskog talibana gori je samo ateistički
taliban.
Osobno kao vjernik, a vjerujem i većina
vjernika ni u primisli nema bilo koga vrijeđati samo zato jer vjeruje u
nešto drugo ili naprosto u ništa. No,
ima vjernika koji to čine,netrpeljivi su prema drugima, drugačijima. I nista
nova. Kao što ima ateista, ljevičara koji ne misle da je biti vjernik neka
bolest koju treba istrijebiti. Oni jednostavno drže da svatko ima pravo na
izbor, i da vjernik nije opasnost koju treba iz društva ukloniti, učinit od
njih podvojene ličnosti; jednu u javnosti neutralnu, drugu u privatnosti doma –
vjerničku.
Proglasiti vjernika iracionalnim tipom uvreda
je za razum, ne samo za vjernika. Ideološka zadrtost ili neznanje. Zanimljivo s
komunikacijskim razvitkom raste i neznanje. Izgleda taj razvoj omogućuje, ne
stjecanje znanja, objektivnost, nego povećava mogućnost ideologizacije i
manipulacije. Vjera nije isiključivanje racionalnosti, ona je u svojoj biti
duboko promišljen stav utemeljen na razumu i činjenicama. Vjernik ne živi
negdje u „oblacima“, izvan stvarnosti, činjenica, ni mimo njih. Vjernika možete
sresti na cesti, mozda je čisti, odvozi smeće, radi s vama u tvornici, uredu,
vašoj političkoj stranci, upravi nekog poduzeća, ministarstvu, u školi,
fakultetu, nekoj znanstvenoj ustanovi. Primjećujete li da je debilan, manje uspješan
samo zato jer je vjernik. Manje racionalan? Manje znanstven? Volio bih kada
govorimo o vjeri i vjeirnicima da to činimo s malo više samopoštovanja. Jer naš
govor o drugima najčešće je govor o nama.
Vjernik se često nađe u raskoraku ortodoksije
(nauka) i ortoprakse (života), valja znati da je čovjek biće raskoraka između
ideala i stvarnosti. Neminovno je to. Svaki je čovjek na putu prema.... Ako pak
zelimo čovjeka svesti na neku mjerljivost onda vrijednost nije u tome koliki je
raskorak nego koliko se trudi da ga smanji. Stoga je nužan dijalog unutar
pojedinca, skupine i društva. Odbacivanje dijaloga dovodi neminovno do sukoba i
na koncu odbacivanja, isključivanja, isključivosti. U konačnici ne dovodi do
ničega dobroga.
Za mene kao vjernika uopće ne predstavlja
problem da li je čovjek nastao iz zemlje, amebe, crva, majmuna ili nečeg petog,
šestog ili sedmog. On je za mene uvijek Božje djelo, Božja slika i Božji stvor.
Jesam li zbog toga malouman, iracionalan? Kao vjernik ne mogu biti protiv
znanosti, jer bih bio protiv Boga, nisam protiv sloboda, jer bih i u tom
slučaju bio protiv Boga, nisam protiv ljudskih prava, jer bih i u tom slučaju
bio protiv Boga. Za znanost sam, za slobode sam, za prava sam. Uvijek sam za
dobro i odgovornost.
Ipak na kraju nazirem u čemu je „caka“. Barem
se nadam. „Caka“ je u tome da me se kao vjernika želi eliminirati ne snagom
argumenata nego argumentom snage. Učiniti me nesigurnim kao vjernika, da se
osjećam deformiranim u svakom pogledu, da me se obeshrabri kao vjernika da
živim ( usprkos slabostima) svoju vjeru, javno je ispovijedam, zalažem za
vrijednosti koje proizlaze iz vjere.
objavljeno na:Kaportal
objavljeno na:Kaportal
Nema komentara:
Objavi komentar